Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

| 01.09.2018

Jak myślisz skąd wzięły się 45 minutowe lekcje, jedna dłuższa przerwa na posiłek w ciągu dnia oraz ławki w schludnych rzędach?
Albo dzwonek?

Ten system doskonale sprawdzał się w pracy przy liniach produkcyjnych i wtedy też zagościł na dobre w naszych szkołach.

 

Jeśli napisy się nie pojawiają, kliknij w ikonkę napisów w prawym dolnym rogu ekranu

 

 

Szkoła jak fabryka w epoce industrializacji

Chodziło przede wszystkim o produkcję ludzkich robotów, sformatowanych do uległej i efektywnej pracy w fabrykach przy liniach produkcyjnych.
Co jeszcze przeniesiono z fabryk do szkół?
Oprócz wspomnianych rzędów ławek na wzór taśm fabrycznych oraz dzwonków na fajrant, to właśnie z fabryk pochodzą wąskie specjalizacje produkcyjne (czyli wydzielone, konkretne przedmioty, zamiast holistycznego podejścia łączącego fakty, które pozwala na twórcze interpretacje).
Dochodzi do tego edukowanie dzieci przez podawanie im do wykucia kolejnych partii materiału (traktowanych osobno, w oderwaniu, do których nigdy się nie wraca po ich zaliczeniu) oraz nauczanie ich w rocznikach.
Dlaczego? Skąd wzięło się założenie, że najistotniejszą wspólną cechą jest to ile mają lat? To tak jakby najważniejszym faktorem, który je określa jest data ich produkcji?

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

Odejdź od okna, przecież nie chcesz zostać w tyle – prawda? – Brzmi świetnie dla mnie!

 

Szkoła tępi różnorodność

A przecież dzieci w tym samym wieku różnią się między sobą niepomiernie. Także w poziomie wiedzy i umiejętności dotyczących poszczególnych obszarów.
Lub efektywności w zależności od pory dnia.
Lub w umiejętności współpracy w dużych i małych grupach lub wręcz przeciwnie – tylko indywidualnie.
Oczywiście, cały ten system został zaprojektowany na użytek i pod potrzeby mentalności „ludzkich linii produkcyjnych”.

 

 

 

 

To fascynujące, że zmianom uległo niemal wszystko, oprócz systemowych instytucji, takich jak kościół, czy system edukacji.
Niby w jego obrębie są przeprowadzane jakieś reformy, ale… to kosmetyka.
Współczesna szkoła to nadal siedzenie w rzędach oraz wciskanie na siłę tony niepotrzebnych informacji metodą 3xZ (zakuć, zdać, zapomnieć).
Współczesna szkoła to nadal program nauczania identyczny dla wszystkich, w mikroskopijnym stopniu biorący pod uwagę indywidualne predyspozycje czy talenty.

 

 

Szkoła na ławie oskarżonych

„Oskarżam szkołę o zabijanie kreatywności, indywidualności i intelektualne nadużycia” mówi prowadzący z filmiku z początku tego artykułu.
Jego głos jest jednym z wielu – ludzie intuicyjnie czują, że edukacja naszych dzieci musi ulec diametralnej zmianie.
To co ma miejsce teraz jest przestarzałe, nie nadąża za energetycznymi, duchowymi i technologicznymi zmianami na Ziemi.

 

 

 

 

 

Po co jest szkoła?

Jeszcze do niedawna wierzono, że dobre wyniki w szkole pozwolą dostać się na studia, które z kolei gwarantują dobrze płatnę pracę, czyli bezpieczne, dobre życie.
Współczesna ekonomia (a raczej jej ciągłe turbulencje) pokazują, że ten tok myślenia jest już kompletnie NIEAKTUALNY.
Mało tego, współczesny świat dobitnie pokazuje naszym dzieciom, że wysoka średnia ma się nijak do sukcesów zawodowych i finansowych.
Internet oferuje abstrakcyjne dla starszego pokolenia realne sposoby zarabiania na życie: blogi, kodowanie, e-sport, kryptowaluty, social media… – żeby wymienić choćby kilka z nich…
Te zawody nie istniały 15 lat temu…

Obecne dzieci będą za chwilę wykonywać zawody, które jeszcze nie istnieją, przy pomocy technologii, która nie została jeszcze wynaleziona, by rozwiązywać problemy, których jeszcze nie ma…

 

Jasna Polska alternatywny portal duchowy, blog, wyszukiwarka ogłoszeń, szukaj warsztaty, kursy, wydarzenia, rozwój osobisty, duchowość, ezo ogłoszenia, blog rozwojowy, blog duchowy

Czekamy na Was, tutaj dodasz ogłoszenie : MIEJSCA -> Rodzina-Rodzice-Dzieci -> Szkoły / przedszkola alternatywne

 

 

Linia produkcyjna vs szkoła dla ludzi

Są na szczęście inne systemy szkolnictwa: Montessori, nauczanie domowe, szkoły demokratyczne (coraz więcej ich w Polsce), Khan Academy i inne platformy online, które pomagają posiąść konieczne (?) umiejętności w sposób bardziej pasujący do współczesności i dostępnej technologii.
Mamy na tym polu sukcesy – serwis Dobre wiadomości podaje, że szkoła No Bell z Konstancina-Jeziorny wygrała międzynarodowy konkurs Edumission na szkołę innowacyjną o niekonwencjonalnym podejściu, gdzie m.in. nie ma podręczników, ocen, a dzieci młodsze uczą się ze starszymi (1).

 

Agnieszka

lubuskie | Nowa Sól
Szczegóły cenowe
Poznaj prawdziwą przyczynę swoich chorób i stresu. Umów się na konsultację i uwolnij się od nich! Umów się na konsultację i pożegnaj się z przeszłością. Zdrowie i spokój są bliżej niż myślisz 🙂 Ceny dopasowane do kondycji finansowej. Możliwa również wymiana usług lub towarów 🙂

Dorota Kraszewska – terapeutka ustawień systemowych, life & business coach

mazowieckie | Warszawa
350 PLN
Szczegóły cenowe
Sesja indywidualna ustawień systemowych wg Berta Hellingera trwa ok. 2h i kosztuje 350,00 zł udział w Warsztatach Weekendowych z własnym ustawieniem 570,00 zł udział w Akademii Ustawień Systemowych - sześć modułów 5*1500,00 + 2100,00 zł

Kalina Kondrat – Szkoła Rozwoju Regresing Niehipnotyczny, Coaching, Pro-coaching

pomorskie | Sopot
Szczegóły cenowe
Regresing - obejmuje 2 spotkanie (pierwsze to sesja regresingu - do 6 godzin, drugie to omówienie i ok 2,5 godziny ) Regresing - może być wykonany przez Internet Somatoterapia - sesja do 2,5 godziny Coaching - sesja lub cały proces coachingowy

Praktyk Soul Body Fusion® Magdalena Marek

mazowieckie | Sochaczew
120 PLN
Szczegóły cenowe
Sesja Soul Body Fusion® stacjonarnie lub online - 120 zł

Trening podświadomości

mazowieckie | Warszawa | Cała Polska
250 PLN
Szczegóły cenowe
Sesja indywidualna 250 zł Pełny miesięczny trening 3000 zł Publikacja. Wprowadzenie do treningu podświadomości 39 zł

Warsztat – WEŹ Głęboki WDECH

mazowieckie | Warszawa
250 PLN
Szczegóły cenowe
CENA: 250 zł Liczba miejsc ograniczona. Wpłata zaliczki (100zł) potwierdza rezerwację miejsca na warsztacie. Grupa - max. 15 osób Obowiązuje konieczność zgłoszenia uczestnictwa w warsztatach! Zapisy do 20 marca
23.03.2019

Warsztat szamański „Wędrówka Bohatera” integracja jasnej i ciemnej strony

dolnośląskie | Stronie Śląskie
1390 PLN
Szczegóły cenowe
1390 zł os. / 1330 zł za os w parze + koszty pobytu 110 zł – 120 zł / os. / doba (nocleg i wyżywienie) Uwaga! Przy wpłacie zaliczki 390 zł do 07.06.2019 otrzymujesz 100 zł zniżki.
07.07.2019

Warsztaty rozwojowe dla par Mistrzowski Związek Komunikacja Miłości

mazowieckie | Warszawa
500 PLN
Szczegóły cenowe
Cena za dwudniowy warsztat: z wpłatą do 20.03.2019 – 400 zł za parę po 20.03.2019 – 500 zł za parę
30.03.2019

Weekendowy trening antystresowy NMS™

wielkopolskie | Puszcza Zielonka
890 PLN
Szczegóły cenowe
Cena treningu dla osób korzystających pierwszy raz: 890 zł Promocja – dla osób powtarzających trening i nasze wyjazdowe warsztaty oraz dla par (cena za 1 osobę): 790 zł
05.04.2019

10 minut przerwy – efektywna przerwa w pracy

łódzkie | Łódź
350 PLN
Szczegóły cenowe
DO 9 LUTEGO - 280 zł/OSOBA OD 10 LUTEGO - 350 zł /OSOBA
16.02.2019

 

Zaglądaj regularnie na Jasną Polskę – codziennie przybywa ogłoszeń. Mamy najfajniejsze Wydarzenia, Osoby i Miejsca w bazie.

Jasna Polska -> Samo Dobro w Internecie.

 

Szkoła – najwyższy czas wymyślić ją od nowa

Warto sobie zadać pytanie, do czego potrzebna jest szkoła?
Przygotowanie ludzi do życia w rozpędzającym się na maksa 21 wieku nie może polegać wyłącznie na obsłudze technologii oraz rozumienia współczesnej ekonomii.
Bardziej na uczeniu rzeczy takich jak: kreatywność, świadomość kulturowej przynależności, rozwiązywanie problemów, innowacyjność, obywatelskie zaangażowanie w swojej społeczności, komunikacja, produktywność, współpraca, odpowiedzialność, badanie i odkrywanie, inicjatywa i przywództwo.
Ale to nadal nie wyczerpuje tematu. Fantastyczną listę możliwych przedmiotów przyszłości można znaleźć także w „Rozmowach z Bogiem” (“Rozmowy z Bogiem – księga druga”, Wyd. Limbus 2010, str. 176).
Są to – żeby wymienić kilka:
  • Rozumienie władzy
  • Pokojowe rozwiązywanie konfliktów
  • Związki uczuciowe i ich składowe
  • Osobowość i samorealizacja
  • Ciało – Umysł – Duch – zasady działania
  • Rozwijanie twórczości
  • Zadowolenie z siebie i poszanowanie dla innych
  • Radosna ekspresja seksualna
  • Tolerancja
  • Różnice i podobieństwa
  • Ekonomia etyczna
  • Twórcza świadomość i potęga umysłu
  • Uczciwość i odpowiedzialność
  • Jawność i przejrzystość
  • Nauka i duchowość

 

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

 

Różnica między szkołą 20 i 21 wieku?

W internecie można znaleźć mnóstwo przykładów (np. 2).
Jakie są więc różnice między szkołą 20 w. a szkołą 21 w?

 

Porównajmy:
  • Szkoła XX w. “ładuje do pieca” – Szkoła XXI w. rozpala i podsyca ogień
  • Powtarza te same historie – Opiera się na samodzielnym odkrywaniu
  • Transferuje informacje – Uczy samodzielnej nauki
  • Skupiona na czasie – Skupiona na rezultacie
  • Każe zapamiętywać odrębne rzeczy – Kładzie nacisk na łączenie różnorodnych informacji
  • Kocha podręczniki – Kocha badania, poszukiwania, eksploracje
  • Stawia na bierne uczenie – Aktywne uczenie się

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

 

  • Ocenia pracę indywidualną – Stawia na twórczą współpracę
  • Uwielbia autorytety – Zaprasza facylitatorów
  • Uczniowie zakuwają (lub nie) dla ocen – Uczniowie uczą się, by wykorzystać swą wiedzę w realu
  • Zero wolności dla ucznia – Mnóstwo wolności dla ucznia
  • Pełna problemów związanych z utrzymaniem dyscypliny – W ogóle nie chodzi o dyscyplinę (lecz wolność, motywację, pasję)
  • Oddzielne przedmioty – Zintegrowane obszary tematyczne
  • Przeciętne oczekiwania – Wysokie oczekiwania
  • Nauczyciel jest sędzią – Nauczyciel jest wsparciem i przewodnikiem

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

 

XX w. szkoła jest coraz bardziej nieadekwatna i bezsensowna dla obecnych dzieci.
W szkole XXI w. program jest dostosowany do ich potrzeb, talentów i zainteresowań.
Wiemy o co chodzi, teraz trzeba „tylko” to wdrożyć.
Oh my god!
Na szczęście powstaje coraz więcej takich szkół w Polsce, bo bardzo nie chciałabym posyłać swego dziecka do placówki, w której ja odbywałam żmudną, zupełnie niepotrzebną edukację, z której ABSOLUTNIE NIC, ale to nic nie pamiętam…
Aho <3

Dobrze się czujesz na Jasnej Polsce?

Prosimy - wesprzyj jej rozwój (na co potrzebujemy funduszy - dowiesz się tu)
Dziękujemy! Aga i Adrian

 

 

Podane w tekście filmy znajdziesz na playliście Jasnej Polski.
RA - Jasna Polska

Autor: RA - Jasna Polska

Ra, czyli jeden z 7 miliardów ludzi na Ziemi. Ma Serce, Duszę, Ciało i... ego :) Więcej o mnie znajdziesz w zakładce Zespół.

Wszystko co lubisz prosto na Twój e-mail

Disclaimer:
Ten blog pisany jest z potrzeby Duszy i Serca. Jest po to, by pokazać Ci, że nie jesteś Sam/a w swoich Poszukiwaniach. Jest nas więcej :) - nawet jeśli nasze drogi się różnią. Dlatego wybierz stąd dla Siebie tylko to, co z Tobą rezonuje - co Cię wzmacnia, inspiruje i wspiera. Po to właśnie piszemy. AHO <3

Komentarze

  1. Avatar
    Kamila
    | Odpowiedz

    może ktoś tutaj będzie zainteresowany, kogoś zainspiruje… – film dokumentalny o Szkole Michaiła Szczetinina : https://www.dailymotion.com/video/xxs4c6 🙂

    • RA - Jasna Polska
      RA - Jasna Polska
      | Odpowiedz

      Kamila, dzięki, chętnie zajrzymy 🙂

  2. Avatar
    Monika
    | Odpowiedz

    Świetny artykuł👏

    • RA - Jasna Polska
      RA - Jasna Polska
      | Odpowiedz

      🙂

  3. Avatar
    Kamil
    | Odpowiedz

    Polecam ksiazke Dumbing Us Down, autor John Taylor Gatto

    • RA - Jasna Polska
      RA - Jasna Polska
      | Odpowiedz

      Dzięki Kamil, ciekawe czy jest wersja po polsku – takie lektury należałoby popularyzować, żeby krok po kroczku rozjaśniać tą naszą Polskę <3

  4. Avatar
    Jaromir
    | Odpowiedz

    Ciekawy artykuł. Lecz krytykować jest zawsze łatwo. Natomiast stworzenie systemu, który będzie potrafił zapewnić podstawy wiedzy w wielu dziedzinach i każdemu dziecku jest zadaniem niezwykle trudnym. Każde dziecko jest bowiem inne, jedno mniej, drugie bardziej zdolne, trzecie będzie się męczyć z przyswajaniem wiedzy, a czwarte przyswoi wszystko w jednej chwili. Szkoła (szczególnie podstawowa) ma zapewnić podstawy, dzięki którym dziecko wybierze dalszą drogę rozwoju. Bez podstaw nie wybierze… bo nie będzie znało alternatyw. Rozwój naszych dzieci zależy głównie od Nas – rodziców. I wsparcia które im zapewniamy. A szukanie wymówki w postaci złej szkoły… jest niepoważne.

    • RA - Jasna Polska
      RA - Jasna Polska
      | Odpowiedz

      Jaromirze, to nie krytyka, lecz stwierdzenie faktów. Nową edukację bardzo trudno stworzyć – nikt nie mówi, że to łatwizna, ale od czegoś trzeba zacząć. Dlatego powstają nowatorskie formy nauczania – np. szkoły demokratyczne. Poza tym nie wszystkie dzieci mają rodziców, którzy mądrze poświęcają im uwagę. Dlatego m.in. po to istnieje instytucja szkoły, która powinna rozwijać, a nie wtłaczać do głowy formułki, które można znaleźć w ułamku sekundy w googlu. W tym tekście nie ma mowy o szukaniu wymówek, lecz o poszukiwaniu rozwiązań na miarę naszych czasów.

  5. Avatar
    Filip
    | Odpowiedz

    Nie trzeba daleko szukać . Wystraczy spojrzeć na model fiński. Tam dzieci są kształcone w modelu zbliżonym do opisanego tu w artykule.

  6. Avatar
    Wacław
    | Odpowiedz

    Polecam książki M.B.Rosenberga o porozumieniu bez przemocy. Informacje po polsku http://nvc.info.pl/nvc/ , szkoła działająca według tych zasad http://turkusowawieza.pl/

  7. Avatar
    Edyta
    | Odpowiedz

    Wiele “niedociągnięć” widzę w obecnym systemie edukacji i wychodzą one w praktyce. Nie wynikają z wgranej niechęci do “systemu” czy wrodzonego buntownictwa…;)
    System tępi inność (chociażby inność w zakresie wyznawanych czy nie wyznawanych religii), system promuje indoktrynację i nieetycznie zawoalowane przekazy (polityczne czy religijne), system tępi rodziców – którzy wymagają czegoś dla swoich dzieci (bo przecież rodzice są roszczeniowi i nie pozwalają systemowi “odwalać swojej roboty”).

    Ja pytam a kto – jeśli nie rodzic- ma stać za naszymi dziećmi? Nie zrobi tego słabo opłacany nauczyciel, nie zrobi tego (w wielu przypadkach ) dyrekcja zarządzająca.
    To my rodzice jesteśmy odpowiedzialni za to jak wyglądają szkoły naszych dzieci. Czy dzieci są tam bezpieczne. Dopóki rodzice będą bali się zwracać uwagę na niedociągnięcia systemu i nazywać je po imieniu – nic się nie zmieni.

    Drodzy Rodzice – do roboty!! Należy otworzyć oczy i stanąć za dziećmi murem. Należy głośno mówić, co jest złe i wymagać zmian.

    • RA - Jasna Polska
      RA - Jasna Polska
      | Odpowiedz

      Dokładnie tak 🙂 zmiana sama się nie zrobi! pozdrawiam 🙂

  8. Avatar
    Małgorzata
    | Odpowiedz

    Chcę wdrażać jak najszybciej, od zawsze dużo robiłąm z dziećmi, grupy zabawowe, angielski, wycieczki poznawcze, czytanie od poczatku ciazy do brzucha 🙂 A teraz co? w małej miejscowości i przy pełnym etacie jak to zrobić? dzieci w 4 i 6 klasie.. jeden uznawany za syndrom aspargera drugi za hiperkinetycznego.. mam dość!

    • RA - Jasna Polska
      RA - Jasna Polska
      | Odpowiedz

      Oj Małgosiu, nie dziwię Ci się! I z całych sił trzymam kciuki za stopniowe, pozytywne zmiany w naszej edukacji. Kto wie, może właśnie Ty będziesz tą kroplą, która wydrąży skałę? Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój komentarz pojawi się po zaakceptowaniu go przez moderację

Partnerzy

Jasna Polska NIE jest autorem publikowanych ogłoszeń. Nie odpowiada za ich treść, oferowane usługi bądź produkty.
Wyznajemy zasadę, że każdy kreuje swoją rzeczywistość i sam odpowiada za podejmowane przez siebie decyzje.