Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu


Jak myślisz skąd wzięły się 45 minutowe lekcje, jedna dłuższa przerwa na posiłek w ciągu dnia oraz ławki w schludnych rzędach?

Albo dzwonek?

Ten system doskonale sprawdzał się w pracy przy liniach produkcyjnych i wtedy też zagościł na dobre w naszych szkołach.

 

Jeśli napisy się nie pojawiają, kliknij w ikonkę napisów w prawym dolnym rogu ekranu

 

 

Szkoła jak fabryka w epoce industrializacji

Chodziło przede wszystkim o produkcję ludzkich robotów, sformatowanych do uległej i efektywnej pracy w fabrykach przy liniach produkcyjnych.
Co jeszcze przeniesiono z fabryk do szkół?
Oprócz wspomnianych rzędów ławek na wzór taśm fabrycznych oraz dzwonków na fajrant, to właśnie z fabryk pochodzą wąskie specjalizacje produkcyjne (czyli wydzielone, konkretne przedmioty, zamiast holistycznego podejścia łączącego fakty, które pozwala na twórcze interpretacje).
Dochodzi do tego edukowanie dzieci przez podawanie im do wykucia kolejnych partii materiału (traktowanych osobno, w oderwaniu, do których nigdy się nie wraca po ich zaliczeniu) oraz nauczanie ich w rocznikach.
Dlaczego? Skąd wzięło się założenie, że najistotniejszą wspólną cechą jest to ile mają lat? To tak jakby najważniejszym faktorem, który je określa jest data ich produkcji?

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

Odejdź od okna, przecież nie chcesz zostać w tyle – prawda? – Brzmi świetnie dla mnie!

 

Szkoła tępi różnorodność

A przecież dzieci w tym samym wieku różnią się między sobą niepomiernie. Także w poziomie wiedzy i umiejętności dotyczących poszczególnych obszarów.
Lub efektywności w zależności od pory dnia.
Lub w umiejętności współpracy w dużych i małych grupach lub wręcz przeciwnie – tylko indywidualnie.
Oczywiście, cały ten system został zaprojektowany na użytek i pod potrzeby mentalności „ludzkich linii produkcyjnych”.

 

 

 

 

To fascynujące, że zmianom uległo niemal wszystko, oprócz systemowych instytucji, takich jak kościół, czy system edukacji.
Niby w jego obrębie są przeprowadzane jakieś reformy, ale… to kosmetyka.
Współczesna szkoła to nadal siedzenie w rzędach oraz wciskanie na siłę tony niepotrzebnych informacji metodą 3xZ (zakuć, zdać, zapomnieć).
Współczesna szkoła to nadal program nauczania identyczny dla wszystkich, w mikroskopijnym stopniu biorący pod uwagę indywidualne predyspozycje czy talenty.

 

 

Szkoła na ławie oskarżonych

„Oskarżam szkołę o zabijanie kreatywności, indywidualności i intelektualne nadużycia” mówi prowadzący z filmiku z początku tego artykułu.
Jego głos jest jednym z wielu – ludzie intuicyjnie czują, że edukacja naszych dzieci musi ulec diametralnej zmianie.
To co ma miejsce teraz jest przestarzałe, nie nadąża za energetycznymi, duchowymi i technologicznymi zmianami na Ziemi.

 

 

 

 

 

Po co jest szkoła?

Jeszcze do niedawna wierzono, że dobre wyniki w szkole pozwolą dostać się na studia, które z kolei gwarantują dobrze płatnę pracę, czyli bezpieczne, dobre życie.
Współczesna ekonomia (a raczej jej ciągłe turbulencje) pokazują, że ten tok myślenia jest już kompletnie NIEAKTUALNY.
Mało tego, współczesny świat dobitnie pokazuje naszym dzieciom, że wysoka średnia ma się nijak do sukcesów zawodowych i finansowych.
Internet oferuje abstrakcyjne dla starszego pokolenia realne sposoby zarabiania na życie: blogi, kodowanie, e-sport, kryptowaluty, social media… – żeby wymienić choćby kilka z nich…
Te zawody nie istniały 15 lat temu…

Obecne dzieci będą za chwilę wykonywać zawody, które jeszcze nie istnieją, przy pomocy technologii, która nie została jeszcze wynaleziona, by rozwiązywać problemy, których jeszcze nie ma…

 

 

Jasna Polska to medycyna naturalna, zdrowie, tantra, medytacja, ezoteryka, astrologia, muzyka relaksacyjna, wibracje, motywacja, ekonomia spoleczna, slowianie, alternatywne oferty pracy, duchowość, rozwój osobisty, rozwój duchowy, świadomość, warsztaty rozwoju osobistego, ośrodki i centra rozwoju osobistego, bio zywnosc, alternatywne media, slowianie, rekodzielo, ksiazki o rozwoju, ezo ogłoszenia, blog o życiu, blog duchowy

Czekamy na Was, tutaj dodasz ogłoszenie : MIEJSCA -> Rodzina-Rodzice-Dzieci -> Szkoły / przedszkola alternatywne

 

 

Linia produkcyjna vs szkoła dla ludzi

Są na szczęście inne systemy szkolnictwa: Montessori, nauczanie domowe, szkoły demokratyczne (coraz więcej ich w Polsce), Khan Academy i inne platformy online, które pomagają posiąść konieczne (?) umiejętności w sposób bardziej pasujący do współczesności i dostępnej technologii.
Mamy na tym polu sukcesy – serwis Dobre wiadomości podaje, że szkoła No Bell z Konstancina-Jeziorny wygrała międzynarodowy konkurs Edumission na szkołę innowacyjną o niekonwencjonalnym podejściu, gdzie m.in. nie ma podręczników, ocen, a dzieci młodsze uczą się ze starszymi (1).

 

Majówkowy BALans w Las Palace

wielkopolskie | Poznań
150 PLN
Szczegóły cenowe
I Pula biletow do 13.04 to 150 zł,.2 Pula 170zl
03.05.2025

PRZEZ ŻYCIE – DO ŻYCIA 🔥 Przestrzeń Świętego Ognia Życia

Cała Polska | ZOOM
222 PLN
Szczegóły cenowe
💛 222 zł – udział w wydarzeniu (3 spotkania + Przestrzeń Błogosławieństwa + Dostęp do nagrań) ❤️‍🔥 333 zł – udział + indywidualny odczyt Wyroczni Ognia Życia
07.05.2025

Uzdrowienie poprzez zmianę nastawienia (Attitudinal Healing)

Cała Polska | Spotkania online
100 PLN
Szczegóły cenowe
Cena sugerowana za cykl 6 spotkań to 100 zł natomiast jeśli jest ona przeszkodą, napisz do mnie. W formularzu zapisów dostaniesz link do wpłaty całek kwoty na rzecz Attitudinal Healing International.
Wydarzenie odbywa się cykliczne co tydzień
21.05.2025

Zaufaj Swojej Intuicji – Warsztat

mazowieckie | Czarna
2888 PLN
Szczegóły cenowe
Zapisy na wyjazd prowadzimy w trzech turach. Cena wyjazdu do 14.04 to: 2888zł Cena wyjazdu od 15.04 do 20.05 to: 3333zł Cena wyjazdu od 21.05 to: 3777zł
04.06.2025

Festiwal Jaśniej 2025

dolnośląskie | Rudnica
360 PLN
Szczegóły cenowe
Wrotycz :I pula biletów 360 zł do 13.04 Pokrzywnik: II pula biletów 390 zł do 11.06 Amanitowy Soft: III pula biletów 440 zł do 7.08
08.08.2025

III Festiwal Natura i zdrowie

dolnośląskie | Moszna Zamek
22.00 PLN
Szczegóły cenowe
Wejście na Zamek i park zamkowy 22.00 zł ulgowy 13.00 zł na Festiwal Który mieści się w Parku Zamkowym
04.07.2025

Odkryj swój prawdziwy cel w życiu – dusza – karma – reinkarnacja

warmińsko-mazurskie | Lipowo
1480 PLN
Szczegóły cenowe
1480 zł przy wpłacie zaliczki do 23 kwietnia 2025 po tej dacie cena wzrasta o 200 zł plus koszty pobytu – nocleg i wyżywienie : 2040 zł – 6 noclegów, pyszne wegetariańskie posiłki 3x dziennie
20.07.2025

Pełnia Życia – Kreta 2024 – taniec, joga, transformacja, relaks, regeneracja

Europa Południowa | Kreta - Grecja
1320 PLN
Szczegóły cenowe
plus 790 Euro Cena zawiera koszt warsztatów, wyżywienia i zakwaterowania w pokojach 2 i 3 osobowych z łazienką – o wyborze pokoju decyduje kolejność zgłoszeń.
08.06.2025

Pramen Festival 2025 Kwiat Paproci

małopolskie | Bolęcin
150 PLN
Szczegóły cenowe
KOSZT TO 150 PLN ZA OSOBĘ (ZWROT NASZYCH NAKŁADÓW ORGANIZACYJNYCH) ZA WSZYSTKIE DNI PRAMEN 2025
19.06.2025

Szamański warsztat “Śmierć i Odrodzenie”

dolnośląskie | Nowa Morawa
1990 PLN
Szczegóły cenowe
Koszt: 1990 zł PLN os. / 1890 zł PLN za os w parze + koszty pobytu 210 PLN – 280 PLN osoba za dobę (nocleg i wyżywienie) UWAGA: Przy wpłacie zaliczki 390 zł PLN – miesiąc przed warsztatem otrzymujesz 100 PLN zniżki!
17.05.2025

 

Zaglądaj regularnie na Jasną Polskę – codziennie przybywa ogłoszeń. Mamy najfajniejsze Wydarzenia, Osoby i Miejsca w bazie.

Jasna Polska -> Samo Dobro w Internecie.

 

Szkoła – najwyższy czas wymyślić ją od nowa

Warto sobie zadać pytanie, do czego potrzebna jest szkoła?
Przygotowanie ludzi do życia w rozpędzającym się na maksa 21 wieku nie może polegać wyłącznie na obsłudze technologii oraz rozumienia współczesnej ekonomii.
Bardziej na uczeniu rzeczy takich jak: kreatywność, świadomość kulturowej przynależności, rozwiązywanie problemów, innowacyjność, obywatelskie zaangażowanie w swojej społeczności, komunikacja, produktywność, współpraca, odpowiedzialność, badanie i odkrywanie, inicjatywa i przywództwo.
Ale to nadal nie wyczerpuje tematu. Fantastyczną listę możliwych przedmiotów przyszłości można znaleźć także w „Rozmowach z Bogiem” (“Rozmowy z Bogiem – księga druga”, Wyd. Limbus 2010, str. 176).
Są to – żeby wymienić kilka:
  • Rozumienie władzy
  • Pokojowe rozwiązywanie konfliktów
  • Związki uczuciowe i ich składowe
  • Osobowość i samorealizacja
  • Ciało – Umysł – Duch – zasady działania
  • Rozwijanie twórczości
  • Zadowolenie z siebie i poszanowanie dla innych
  • Radosna ekspresja seksualna
  • Tolerancja
  • Różnice i podobieństwa
  • Ekonomia etyczna
  • Twórcza świadomość i potęga umysłu
  • Uczciwość i odpowiedzialność
  • Jawność i przejrzystość
  • Nauka i duchowość

 

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

 

Różnica między szkołą 20 i 21 wieku?

W internecie można znaleźć mnóstwo przykładów (np. 2).
Jakie są więc różnice między szkołą 20 w. a szkołą 21 w?

 

Porównajmy:
  • Szkoła XX w. “ładuje do pieca” – Szkoła XXI w. rozpala i podsyca ogień
  • Powtarza te same historie – Opiera się na samodzielnym odkrywaniu
  • Transferuje informacje – Uczy samodzielnej nauki
  • Skupiona na czasie – Skupiona na rezultacie
  • Każe zapamiętywać odrębne rzeczy – Kładzie nacisk na łączenie różnorodnych informacji
  • Kocha podręczniki – Kocha badania, poszukiwania, eksploracje
  • Stawia na bierne uczenie – Aktywne uczenie się

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

 

  • Ocenia pracę indywidualną – Stawia na twórczą współpracę
  • Uwielbia autorytety – Zaprasza facylitatorów
  • Uczniowie zakuwają (lub nie) dla ocen – Uczniowie uczą się, by wykorzystać swą wiedzę w realu
  • Zero wolności dla ucznia – Mnóstwo wolności dla ucznia
  • Pełna problemów związanych z utrzymaniem dyscypliny – W ogóle nie chodzi o dyscyplinę (lecz wolność, motywację, pasję)
  • Oddzielne przedmioty – Zintegrowane obszary tematyczne
  • Przeciętne oczekiwania – Wysokie oczekiwania
  • Nauczyciel jest sędzią – Nauczyciel jest wsparciem i przewodnikiem

 

Szkoła jak fabryka, czyli jak nas tresują i formatują na posłusznych niewolników systemu

 

XX w. szkoła jest coraz bardziej nieadekwatna i bezsensowna dla obecnych dzieci.
W szkole XXI w. program jest dostosowany do ich potrzeb, talentów i zainteresowań.
Wiemy o co chodzi, teraz trzeba „tylko” to wdrożyć.
Oh my god!
Na szczęście powstaje coraz więcej takich szkół w Polsce, bo bardzo nie chciałabym posyłać swego dziecka do placówki, w której ja odbywałam żmudną, zupełnie niepotrzebną edukację, z której ABSOLUTNIE NIC, ale to nic nie pamiętam…
Aho <3

Pomóż Jasnej Polsce, by powstawały kolejne!

Zostań naszym Patronem!Zrób szybki przelew!Wspieraj nas kupując dla siebie!

 

Podane w tekście filmy znajdziesz na playliście Jasnej Polski.

 

Sprawdź koniecznie
OGŁOSZENIA na:
Kliknij:
Liczba odwiedzin: 35136

Autor: RA - Jasna Polska

Ra, czyli jeden z 7 miliardów ludzi na Ziemi. Ma Serce, Duszę, Ciało i... ego :) Więcej o mnie znajdziesz w zakładce Zespół.

Wszystko co lubisz prosto na Twój e-mail

Disclaimer:
Ten blog pisany jest z potrzeby Duszy i Serca. Jest po to, by pokazać Ci, że nie jesteś Sam/a w swoich Poszukiwaniach. Jest nas więcej :) - nawet jeśli nasze drogi się różnią. Dlatego wybierz stąd dla Siebie tylko to, co z Tobą rezonuje - co Cię wzmacnia, inspiruje i wspiera. Po to właśnie piszemy. AHO <3

Komentarze

  1. Kamila
    |

    może ktoś tutaj będzie zainteresowany, kogoś zainspiruje… – film dokumentalny o Szkole Michaiła Szczetinina : https://www.dailymotion.com/video/xxs4c6 🙂

    • RA - Jasna Polska
      |

      Kamila, dzięki, chętnie zajrzymy 🙂

  2. Monika
    |

    Świetny artykuł?

    • RA - Jasna Polska
      |

      🙂

  3. Kamil
    |

    Polecam ksiazke Dumbing Us Down, autor John Taylor Gatto

    • RA - Jasna Polska
      |

      Dzięki Kamil, ciekawe czy jest wersja po polsku – takie lektury należałoby popularyzować, żeby krok po kroczku rozjaśniać tą naszą Polskę <3

  4. Jaromir
    |

    Ciekawy artykuł. Lecz krytykować jest zawsze łatwo. Natomiast stworzenie systemu, który będzie potrafił zapewnić podstawy wiedzy w wielu dziedzinach i każdemu dziecku jest zadaniem niezwykle trudnym. Każde dziecko jest bowiem inne, jedno mniej, drugie bardziej zdolne, trzecie będzie się męczyć z przyswajaniem wiedzy, a czwarte przyswoi wszystko w jednej chwili. Szkoła (szczególnie podstawowa) ma zapewnić podstawy, dzięki którym dziecko wybierze dalszą drogę rozwoju. Bez podstaw nie wybierze… bo nie będzie znało alternatyw. Rozwój naszych dzieci zależy głównie od Nas – rodziców. I wsparcia które im zapewniamy. A szukanie wymówki w postaci złej szkoły… jest niepoważne.

    • RA - Jasna Polska
      |

      Jaromirze, to nie krytyka, lecz stwierdzenie faktów. Nową edukację bardzo trudno stworzyć – nikt nie mówi, że to łatwizna, ale od czegoś trzeba zacząć. Dlatego powstają nowatorskie formy nauczania – np. szkoły demokratyczne. Poza tym nie wszystkie dzieci mają rodziców, którzy mądrze poświęcają im uwagę. Dlatego m.in. po to istnieje instytucja szkoły, która powinna rozwijać, a nie wtłaczać do głowy formułki, które można znaleźć w ułamku sekundy w googlu. W tym tekście nie ma mowy o szukaniu wymówek, lecz o poszukiwaniu rozwiązań na miarę naszych czasów.

  5. Filip
    |

    Nie trzeba daleko szukać . Wystraczy spojrzeć na model fiński. Tam dzieci są kształcone w modelu zbliżonym do opisanego tu w artykule.

  6. Wacław
    |

    Polecam książki M.B.Rosenberga o porozumieniu bez przemocy. Informacje po polsku http://nvc.info.pl/nvc/ , szkoła działająca według tych zasad http://turkusowawieza.pl/

  7. Edyta
    |

    Wiele “niedociągnięć” widzę w obecnym systemie edukacji i wychodzą one w praktyce. Nie wynikają z wgranej niechęci do “systemu” czy wrodzonego buntownictwa…;)
    System tępi inność (chociażby inność w zakresie wyznawanych czy nie wyznawanych religii), system promuje indoktrynację i nieetycznie zawoalowane przekazy (polityczne czy religijne), system tępi rodziców – którzy wymagają czegoś dla swoich dzieci (bo przecież rodzice są roszczeniowi i nie pozwalają systemowi “odwalać swojej roboty”).

    Ja pytam a kto – jeśli nie rodzic- ma stać za naszymi dziećmi? Nie zrobi tego słabo opłacany nauczyciel, nie zrobi tego (w wielu przypadkach ) dyrekcja zarządzająca.
    To my rodzice jesteśmy odpowiedzialni za to jak wyglądają szkoły naszych dzieci. Czy dzieci są tam bezpieczne. Dopóki rodzice będą bali się zwracać uwagę na niedociągnięcia systemu i nazywać je po imieniu – nic się nie zmieni.

    Drodzy Rodzice – do roboty!! Należy otworzyć oczy i stanąć za dziećmi murem. Należy głośno mówić, co jest złe i wymagać zmian.

    • RA - Jasna Polska
      |

      Dokładnie tak 🙂 zmiana sama się nie zrobi! pozdrawiam 🙂

  8. Małgorzata
    |

    Chcę wdrażać jak najszybciej, od zawsze dużo robiłąm z dziećmi, grupy zabawowe, angielski, wycieczki poznawcze, czytanie od poczatku ciazy do brzucha 🙂 A teraz co? w małej miejscowości i przy pełnym etacie jak to zrobić? dzieci w 4 i 6 klasie.. jeden uznawany za syndrom aspargera drugi za hiperkinetycznego.. mam dość!

    • RA - Jasna Polska
      |

      Oj Małgosiu, nie dziwię Ci się! I z całych sił trzymam kciuki za stopniowe, pozytywne zmiany w naszej edukacji. Kto wie, może właśnie Ty będziesz tą kroplą, która wydrąży skałę? Pozdrawiam serdecznie!

  9. Wanda
    |

    System wyprodukował też wielu nauczycieli, tylko z nazwy. Wielu z nich nie potrafi przekazać nawet tej systemowej wiedzy. Są katami dla uczniów i zniechęcają ich do chodzenia do szkoły! Jak łatwo zostać nauczycielem w dzisiejszych czasach. Ale czy to z powołania, czy dlatego, że taka moda ?Do tego zawodu trzeba mieć serce i oddanie, nie mówiąc o anielskiej cierpliwości. Nie ma złych dzieci, są źli ludzie, co wskazują im drogę. Gdy dziecko ma dobry kontakt od początku z dorosłym, kto by nim nie był, wynosi dobre wzorce! A to owocuje na przyszłość. Sysem edukacji, powinien być przedewszystkim systemem miłości. Bez niej wiedza jest pusta i nieużyteczna. Uczy tylko agresji i rywalizacji. Nastał ZŁOTY WIEK, mam nadzieję, że coraz więcej ludzi się obudzi i obierzemy rozwój duchowy a nie materialny.Do życia w kosmosie, trzeba się przygotować i poznać reguły jego działania, ale bez ducha miłości, nadal będzie rywalizacja i wojny o dobra materialne a nie duchowe.

  10. ANNA
    |

    Akurat pod tym artykułem to podpisuje się obiema rękoma:)..choć jestem nauczycielem, ale na szczęście tylko wspomagającym(po prostu nie chciałam być wiodącym) To co mnie najbardziej boli i powtarzało się tu wielokrotnie, to to, ze szkoła zabija w dziecku poczucie własnej wartości, a to w jakiej skali to tylko można pojąć niestety będąc jedynie w środku systemu;/ i z całego serca kibicuję wszystkim innowacyjnym rozwiązaniom pozwalającym dziecku rozwijać swój niepowtarzalny potencjał, bo wtedy poradzi ono sobie lepiej w każdej rzeczywistości;) A na koniec tylko jedno: statystyki są nieubłagane: poziom inteligencji naszych dzieci w skali globalnej spada na łeb na szyje. Świadomi rodzice wiedzą, ze nie tylko przestarzały system edukacji jest temu winny, ale cały ten chemiczny świat od żywności i leków po nawet szczepienia(TM i Al mogą czynić naprawdę niepowetowane straty dla mózgu), a nawet szkodliwość PEM, o czym w dobie zachwytu nad nowoczesną technologią cicho sza, a warto by było się również nad tym pochylić bo wchodzące właśnie teraz 5G to prócz fenomenalnie innowacyjnych rozwiązań wg teorii spiskowych może nieść za sobą plagę nowotworów i zamknąć nasze dzieci w mikrofalowej klatce.

Jasna Polska NIE jest autorem publikowanych ogłoszeń. Nie odpowiada za ich treść, oferowane usługi bądź produkty.
Wyznajemy zasadę, że każdy kreuje swoją rzeczywistość i sam odpowiada za podejmowane przez siebie decyzje.